کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

کاسنی

کاسنی معمولی (نام علمی: ‎Cichorium intybus L.) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از سرده کاسنی‌ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است.کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده است. منشا اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شمال ایران، آذربایجان و مناطق کوهستانی شهرستان اقلید وخراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان راتحمل نمی کند.

خواص دارویی :

طبیعت آن سرد و تر است. برطرف کننده تشنگی مفرط، مدر صفرا، تب بر، درمان دیفتری، تصفیه خون، درمانگر بیماریهای پوستی. ریشه کاسنی مدر و تب بر بوده و به عنوان اشتها آور و صفرا آور مورد مصرف قرار می گیرد. گل کاسنی به عنوان ملین و افزاینده صفرا مورد استفاده قرار می گیرد.



گَزَنه (نام علمی: Urtica dioica) گیاهی از تیره گزنه، علفی و پایا با ساقه‌ای منشعب است. ساقه آن راست و چهارگوش بوده و برگهای آن پوشیده از کرک‌های گزنده‌ای است .

خواص دارویی: مداوای مجاری ادرار (پروستات)، درمان دستگاه تنفسی، کاتاره معده، ضد قند خون، افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون. صرف نظر از جنبه‌های خوراکی که به صورت پخته همانند اسفناج خورده می‌شود و سرشار از مواد معدنی و مغزی است این گیاه حاوی ماده‌ای به نام سکرتین است که بهترین عامل جهت تحریک و به کار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده وکیسه صفرا است . خاصیت مهم دیگر آن کمک ساختن به ساخته شدن گلبولهای سرخ و در نتیجه تنفس مناسب سلولهای بدن است . از نظر طبی این گیاه خواص عجیبی دارد، مدر است و بخصوص کسانی که از رماتیسم، نقرس، سنگ کلیه ناراحتند باید به آن توجه کنند . ضد اسهال است به ویژه در اسهالهای خطرناک که در هنگام شیوع وبا پیدا می‌شود بکار می‌رود، خونروشها(خون روش بینی، سینه وانواع دیگر)وخلط‌های ناراحت کننده(در سرماخوردگی وگرفتگی مجاری تنفسی)را آرام می‌کند . مقوی است وبه مادران شیرده جهت زیاد شدن شیر کمک می‌کند وعادت ماهانه زنان را تنظیم می نمایدویاچنان تأثیری دارد که اگر قاعده گی بطور غیر طبیعی قطع شود مجددأ آن را برقرارمی کند .خون را تصفیه کرده وضدکرم است .استعمال خارجی آن درمواردرماتیسم موفقیت آمیزبوده است .غرغره دهان با فراورده دارویی این گیاه یک ماده ضروری جهت ضدعفونی کردن دهان، رفع ورم و جراحات لثه ومداوای آنژین به شمار می‌رود، لوسیون و کمپرس‌های گزنه در مراقبت‌های زیبایی مانندتمیزکردن پوست، از بین بردن آکنه، اگزماوجلوگیری از ریزش موی سر به کارمی رود . قسمت‌های مورد استفاده: برگها، سرشاخه‌های گلداروریشه گزنه مورد استفاده قرار می‌گیرد . پراکنش جغرافیایی: در ایران درییلاقات اطراف تهران، شمیرانات ودرکرج دردامنه‌های البرز، کندوان، پل زنگوله، در مناطق شمالی در گیلان درهرزویل وجنگل نودی، عمارلو، راه کبوترچاک به زردچیان، رودبار، آستارا، بندرگز ودرآذربایجان در دامنه‌های سهند، زنقاب، دیلمان وارسباران بطورخودرودیده می‌شود .

گزنه.

اخیرا حلقه‌های پپتیدی ای از عرق گزنه جدا سازی شده است که نام اختصاری گزلین دارند ( ترکیبی از گزنه+انسولین) این حلقه‌ها که اثر ضد دیابت رابه آن‌ها نسبت می دهند قادرند با روی هم قرار گرفتن ایجاد منفذ(pore) نموده و گلوکز را به درون سلول انتقال دهند. تحقیق فوق در دانشگاه‌های تهران و تورنتو کانادا صورت پذیرفته است.

گزنه

 


ارسالی تاریخ : برچسب:گزنه,گیاهان دارویی,خواص دارویی گزنه, :: :: توسط : پیمان

عسل ایران پس از صادرات به تركیه، در این كشور بسته بندی و با برند تركی وارد بازارهای اروپایی می شود.عفت رییسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در گفت وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این كه طبق آمار گمرك جمهوری اسلامی دو هزار تن عسل در سال جاری صادر شده است، گفت: با توجه به این كه عمده عسل صادراتی از طریق پیله وری صادر می شود، پیش بینی می شود امسال چهار هزار تن عسل ایرانی صادر شده باشد.وی تاكید كرد: با توجه به این كه محصول صادراتی حیثیت ملی محسوب می شود، باید عسل صادراتی تحت نظارت و كنترل باشد و محصول مرغوب صادر شود تا مشتریان مان را از دست ندهیم.مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: عسل به تركیه صادر می شود و تركیه با بسته بندی خودش محصول ایران را به اروپا ارسال می كند. هم چنین عسل درجه سه برای مصارف شتر و اسب به كشور امارات متحده عربی صادر می شود.رییسی با ابراز نگرانی از این كه عسل ایرانی به عنوان كالای باكیفیت باید از نوع مرغوب صادر شود و تحت نظارت باشد اكنون تحت نظارت و كنترل نیست.وی افزود: با توجه به این كه تنوع اقلیمی و گیاهان دارویی زیادی داریم، عسل ایرانی به عنوان محصول باكیفیت باید جایگاه خود را حفظ كند اما عسل های صادراتی درجه یك نیستند كه این امر باعث می شود جایگاه عسل ایران مخدوش شود.



سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن پسته در جهان تولید می شود كه ایران با تولید ۲۰۰ هزار تن، اولین تولیدكننده این محصول به شمار می رفت اما از سال گذشته دومین رقیب تولید از ایران پیشی گرفت و كشورمان دومین تولیدكننده پسته شده است.ایران تا سال گذشته در سكوی اول تولید پسته جهان قرار داشت اما از سال گذشته آمریكا با افزایش سطح زیر كشت و افزایش عملكرد در واحد سطح به تولید بیشتری دست یافت و ایران دومین تولیدكننده این محصول شد.سال گذشته كشورمان ۱۶۰ هزار تن پسته برداشت شد كه بر اساس آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران ۱۰۸ هزار تن از این محصول به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار صادر شد كه از نظر وزنی ۴.۵ درصد و از نظر ریالی ۲.۹ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافت.امسال نیز بر اساس پیش بینی رییس انجمن پسته ۲۰۰ هزار تن محصول از باغات كشور برداشت خواهد شد كه بیش از یك میلیارد دلار ارز آوری صادراتی برای كشور دارد.محسن جلال پور به ایسنا گفت: از سال گذشته آمریكا در تولید پسته رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد اما با توجه به این كه این كشور بیشترین میزان تولید محصول را در بازار داخلی اش مصرف می كند، میزان صادراتش از ایران كمتر بوده و كشورمان همچنان در صادرات پسته مقام اول را در جهان دارد.به گفته وی آمریكا رقیب اصلی ایران در تولید و صادرات پسته محسوب می شود؛ به طوری كه سال گذشته ۲۰۰ هزار تن تولید داشته و امسال نیز میزان تولیدش به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.جلال پور اظهار كرد: امسال سال آور پسته است كه حدود ۱۱۰ هزار تن از این محصول از باغات استان كرمان، ۴۰ هزار تن از استان خراسان رضوی و ۵۰ هزار تن از استان های خراسان جنوبی و شمالی، قم، مركزی، سیستان و بلوچستان، فارس، سمنان و یزد برداشت خواهد شد.۹۰ درصد اقتصاد پسته اقتصاد صادراتی است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از این محصول در بازار داخلی مصرف می شود؛ به طوری كه سال گذشته از ۱۶۰ هزار تن پسته ۲۵ هزار تن مورد مصرف بازار ایران قرار گرفت.بر اساس آمار گمرك صادرات پسته خندان كشور در چهارماهه نخست امسال ۹۸.۸ میلیون دلار، انواع پسته ناخندان ۳۷ میلیون دلار، مغز پسته ۴۹.۵ میلیون دلار، مغز پسته بدون پوست دوم و خلال مغز پسته ۸.۶ میلیون دلار و سایر پسته تازه یا خشك كرده ۲۱.۷ میلیون دلار بوده است.آلمان، ازبكستان، امارات، اوكراین، بلژیك، تاجیكستان، تایوان، سوریه، عراق، روسیه، قزاقستان، لبنان، هلند، هنگ كنگ و هند بزرگترین بازارهای پسته صادراتی ایران در چهار ماهه نخست امسال بودند. در بین این بازارها بیشترین میزان صادرات مربوط به روسیه، امارات، آلمان و عراق بوده است.همچنین هر ساله حدود ۲۰ درصد از پسته ایران برای تهیه مغز سبز به صورت كال چیده و به بازار های اروپا، آمریكا و ژاپن صادر می شود.

ایسنا


ارسالی تاریخ : برچسب:تولید پسته جهان,پسته,, :: :: توسط : پیمان

 ساده‌ترین قطره چکان لوله‌ای است که در طول آن بفواصل مختلف روزنه‌های بسیار ریزی ایجاد شده و آب از این روزنه‌ها خارج می‌شود.

قطره چکان دکمه‌ای

این قطره چکانها کوچک بوده و دارای دهانه کوچکی به قطر کمتر از یک میلیمتر هستند. با سوراخ کردن لوله‌های آبرسانی فرعی این قطره چکانها در آن سوراخها قرار می‌گیرند. آب از دهانه وروی داخل قطره چکان شده و پس از طی بدنه از دهانه خروجی آن به سطح خاک می‌چکد. از مزایای این قطره چکان ارزانی قیمت آن و سرعت نصب و ساده بودن کار با آنهاست.

قطره چکان با مجرای طولانی

این نوع قطره چکان در مسیر لوله فرعی قرار گرفته و آب از دهانه ورودی وارد قطره چکان شده و پس از طی مسیر مارپیچ طولانی از دهانه خروجی خارج می‌گردد. عیب عمده این قطره چکان احتمال مسدود شدن مسیر در اثر رسوبات نمکی و یا ذرات جامد معلق در آب می‌باشد. این قطره چکان قابل تعمیر نبوده و در اثر انسداد مجرا باید با آب اسید شسته و یا تعویض شود.

قطره چکان صفحه‌ای

‌این قطره چکان از چند صفحه منطبق بر هم تشکیل شده بطوریکه هر صفحه دارای دیواره عرضی عمودی بر صفحات است. آب در مسیر خود ‌این دیواره‌های عرضی را دور زده و از سوراخ انتهایی به صورت قطره خارج می‌شود. مجموعه این صفحات روی هم قرار گرفته و به قطره چکان شکل صندوقی کوچکی می‌دهد.

قطره چکان چند دهانه‌ای

برای آبیاری درختان در باغهای میوه اجبارا از قطره چکانهایی که با فشار زیادتر و با چند دهانه خروجی آب را به پای درخت برسانند استفاده می‌شود. به هر یک از دهانه‌ها لوله باریکی وصل شده و آب را تا فاصله چند متری منتقل می‌نماید. بدین ترتیب با یک یا دو قطره چکان می‌توان نسبت به آبیاری یک درخت اقدام نمود. تعداد این خروجی‌ها از 5-1 متغیر است.

ویکی پدیا



افزايش بازده محصولات هيبريد استفاده کننده از نيتروژن توسط شرکتها.وبلاگ کشاورزي نوین

ذرت های هیبرید تولیدی توسط کمپانی ها می توانند عملکرد بهتری را با همان مقدار نیتروزن مصرفی در گذشته و یا همان مقدار محصول با میزان کمتری از کود نیتروژنی تولید نمایند و این در حالیست که هنوز این محصولات چند سالی تا تجاری شده فاصله دارند.اما این تولیدات توسط کمپانی های تولید کننده ، همچنان تا تجاری شده در حال بررسی و پیشرفت قرار دارند.شرکتهایی نظیر : Monsanto.DuPont PioneerوSyngenta.

کمک به پیشرفت عملکرد و بازده محصول در استفاده از کودهای نیتروژنی (NUE) فن آوری کمپانی هایی است که مجوز استفاده از این صفات زیست فن آوری  را به کمپانیهای بذر می دهند.بعنوان مثال Davis, California-based Arcadia Biosciencesکمپانی است که مجوز(NUE) را به چندین کمپانی بذر برای بهبود چندین محصول زراعی داده است.این محصولات شامل ذرت،گندم ،کتان و سورگوم می باشد.بر طبق گفته رئیس این کمپانی آقای Eric Rey گیاهانی که تحت تغییرات صفات (NUE) قرار گرفته اند 15 درصد عملکرد بالاتری نسبت به گیاهان فاقد این صفات تولید شده زیست فن آوری شده از خود نشان می دهند.

   2012 Penton



- شرکتهای بزرگ صنایع غذایی و کشاورزی در جهان بازار مصرف کنندگان در جهان را با اضافه کردن خطوط تولید فر آورده های ارگانیک هدف گرفته اند.

-از اکتبر سال 2002، مزارع ارگانیک در جهان تحت بازرسی سالانه توسط یک مرجع صدور گواهینامه مجاز برای تعیین اینکه آیا آنها تحت دستورالعمل های خاص به تولید غذاهای ارگانیک و دام اشتغال دارندقرار گرفته اند.

- در حدود 5 سال زمان برای تبدیل یک مزرعه کشاورزی مرسوم به مزرعه کشاورزی کاملا ارگانیک زمان مورد نیاز است.

- کشاورزی ارگانیک آبزیان یک منبع در آمد عالی و پررونق در جهان امروز است.بیش از 20 درصد تولید صدف جهان ،که در حدود 15 تریلیون تن متر(15 trillion metric tons) تخمین زده می شود توسط کشاورزی ارگانیک تولید می گردد. جالب است بدانیم که چین رتبه اول اینگونه تولیدات در جهان است.

-اگر محصولی تحت گواهینامه 100درصد ارگانیک قرار بگیرد شما می توانید مطمئن باشید که هیچGMOs(مواد غذایی اصلاح شده ژنتیکی)در این محصول موجود نباشد.

 Yelm Earthworm & Castings Farm


ارسالی تاریخ : برچسب:حقایقی در مورد کشاورزی ارگانیک,, :: :: توسط : پیمان
وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 99
بازدید ماه : 679
بازدید کل : 138075
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران