کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

کشاورزی پایدار به عنوان بینشی است که بر اهداف انسان و شناخت وی از آثار فعالیت های کشاورزی بر محیط زیست متکی است. جهت دستیابی به چنین نظامی می بایست تجربیات و دانش گذشتگان را در نظر گرفت و در کنار پیشرفت های جدید و علمی، روش هایی را در فعالیت های کشاورزی به کاربرد که تاثیر کمتری را بر محیط زیست دارد و سلامتی انسان را به مخاطره نمی اندازد. به منظور دستیابی به کشاورزی پایدار در نظر گرفتن اقدامات زیر ضروری می باشد.ثبات محیطی: به منظور پایداری در فعالیت های کشاورزی یکی از جنبه هایی که می بایست مدنظر قرار گیرد ایجاد تعادل در فعالیت های زیست محیطی می باشد. عمده ترین روش هایی که به این امر کمک می کند عبارتند از: حفاظت از منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش، آگاهی از روابط همزیستی بین موجودات، استفاده از واریته های محلی و بومی، کاهش ورود نهاده های شیمیایی به محیط، کاربرد دشمنان طبیعی در دفع آفات و کاربرد تلفیقی بخش های مختلف کشاورزی (دامپروری، زراعت و باغبانی) در کنار همدیگر.ثبات اجتماعی: یکی از ابعادی که در دستیابی به پایداری در فعالیت های زراعی می باید مدنظر قرار گیرد، بعد اجتماعی است. عمده مسایلی که منجر به ثبات اجتماعی می شود شامل: جلوگیری از مهاجرت روستاییان با استفاده از مشوق های مناسب، بهبود کیفیت زندگی در مناطق روستایی، بهبود سطح دانش فنی کشاورزان در زمینه کشاورزی پایدار و گسترش فعالیت های تعاونی و مشارکتی در بین کشاورزان می باشد.

ثبات اقتصادی: یکی دیگر از ابعادی که نقش موثری در دستیابی به کشاورزی پایدار ایفا می نماید، ثبات اقتصادی است. جهت دستیابی به ثبات اقتصادی موارد زیر را می بایست مدنظر قرار داد: ثبات قیمت محصولات کشاورزی در سالهای مختلف، کاهش میزان واسطه ها در انتقال محصولات به بازار، در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا در زمینه محصولات کشاورزی و ایجاد تعادل بین آنها، در نظر گرفتن در آمد حاصل از محصول در کوتاه مدت و دراز مدت، گسترش رقابت کشاورزان در زمینه محصولات تولیدی و گسترش راه های مناسب سرمایه گذاری و قابلیت سودآوری.سیاستگذاری ها و شیوه های نیل به پایداری سیاست هایی که مانع پایداری می شوند تحت فشار قرار دادن منابع طبیعی موجود و محیط زیست در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه از مشکلات متفاوتی ناشی می شود. در کشورهای توسعه یافته، کشاورزی در اقتصادی که اشتغال در آن سیر نزولی دارد، سهمی کوچک و رو به کاهش دارد.در این کشورها، سیاست ها برای دستیابی به اهدافی نظیر تثبیت قیمت ها برای مصرف کنندگان، حمایت از درآمد تولید کنندگان، کاهش نرخ مهاجرت از مناطق روستایی به نواحی شهری، طراحی شده اند. این کشورها برای رسیدن به این اهداف به استفاده از ابزارهایی تمایل دارند که موجب حفظ قیمت های بالا برای کالاهای کشاورزی شوند. این امر موجب افزایش سطح تولید و بکارگیری تکنولوژی هایی گردیده که زیانبار بودن آنها برای محیط زیست و کشاورزی پایدار در تمامی جهان به اثبات رسیده است.

از سوی دیگر در کشورهای در حال توسعه کشاورزی اغلب براقتصاد، به خصوص از لحاظ اشتغال تسلط دارد و افزایش سریع جمعیت بیشتر به نواحی روستایی مربوط می شود. در این کشورها کشاورزی اغلب تحت تأثیر اثرات منفی برخی سیاست ها قرار می گیرند که عبارتند از : مالیات بندی (مستقیم یا غیر مستقیم) به منظور تهیه مواد غذایی ارزان (برای جمعیت شهری که از لحاظ سیاسی دارای اهمیت هستند)، افزایش عایدات ارزی از طریق حمایت از بکارگیری زیاد نهاده های بیرونی برای محصولات زراعی صادراتی، دستیابی به امنیت غذایی (از طریق خودکفایی غذایی ملی)، و فقر زدایی در روستاها (از طریق ارائه یارانه برای نهادهای کشاورزی). با توجه به چگونگی تأثیر گذاری این سیاست ها بر اقتصاد روستایی، همگی آنها برای پایداری زیانبار هستند. این سیاست ها همگی به ایجاد الگوها و شیوه هایی انجامیده اند که موجب زوال منابع موجود شده اند، در ایجاد فقر و کمبود اشتغال سهیم بوده اند، منجر به عرضه ناپایدارتر مواد غذایی تولید شده در داخل کشور و در نتیجه کاهش امنیت غذایی شده است.

شیوه های نیل به پایداری برای دستیابی به پایداری، دو شیوه راهبردی در پیش رو قرار دارد که عبارتند از: افزایش بهره وری و برگشت پذیری از طریق متنوع سازی نظام ها و فعالیت های تولیدی و دوم افزایش بهره وری از طریق تخصص یافتگی. افزایش بهره وری و برگشت پذیری از طریق متنوع سازی

۱) متنوع کردن نظام های تولید: نظام های متنوع تولید در کشاورزی. بر پرورش محصولات مختلف زراعی به همراه انواع مختلف دام استوار می باشند. متنوع سازی ممکن است مستلزم ادغام عناصر مختلف کشاورزی، جنگلداری و شیلات در چندین ترکیب مختلف باشد. متنوع سازی موجب کاهش مخاطرات ناشی از تغییر مقدار تقاضا، دگرگونی شرایط جوی و آب و هوایی، ابتلا به آفات و بیماری ها می شود. متنوع سازی هم چنین موجب حفظ باروری خاک می شود. در همان حال بازده را می توان از طریق کشت چندگانه زراعی و کاربرد چند منظوره زمین افزایش داد.

۲) متنوع سازی فعالیت های اقتصادی: متنوع سازی درآمد بخش مهمی از هر راهبرد توسعه پایدار اعم از روستایی و کشاروزی را تشکیل می دهد. به طور اساسی برای گسترش نظام های چند فعالیتی دو راه وجود دارد: تلفیق فعالیت تولیدی با فرآوری محصولات آن و تلفیق فعالیت های زراعی با فعالیت های غیر زراعی. تلفیق فعالیت های زراعی و غیر زراعی به توسعه بخش های صنعتی و خدماتی در نزدیکی مناطق کشاورزی بستگی دارد. در نظام های چند فعالیتی از طریق هدایت نیروی کار به سمت فعالیت های غیر زراعی که مکمل درآمد خانواده اند، تولید، متنوع تر می شود. این امر موجب تشویق پس انداز و به دنبال آن سرمایه گذاری در نهاده ها وتجهیزات کشاورزی می گردد و نیز به نوبه خود می تواند موجب افزایش دوام کشاورزی و حفظ ظرفیت بهره وری زمین و محصولات زراعی شود .

افزایش بهره وری از طریق تخصص یافتگی نظام های تخصصی پرنهاده، اغلب بیشترین فاصله را از اکوسیستم های طبیعی دارند و باید دقت کرد که از مشکلات زیست شناختی و بوم شناختی ناشی از بکارگیری بیش از حد نهاده ها احتراز شود. در جایی که خاک های بارور و خرده اقلیم های مساعد یا نزدیکی به بازارها وفرصت های منحصر به فردی برای تولید پر منفعت محصولات زراعی ارائه می کنند، این روش نقش مهمی ایفا می کند. از آنجا که اتکا به نهاده های بیرونی ممکن است هم چنان زیاد باشد در چنین نظام هایی باید درآمد کافی برای تأمین هزینه های حفاظت از محیط زیست فراهم آید. در بهبود نظام های تولیدی تخصصی هدف اصلی باید پایدار کردن کل این زنجیره ها از جمله تولید و فرآوری و بازاریابی باشد .

مشکلات موجود برای دست یافتن به پایداری کشاورزان معمولاٌ از تولیدات و قابلیت تولید زمین هایشان آگاه هستند و خواهان افزایش و نگهداری تولیدشان می باشند. اما به دلایلی نمی توانند قابلیت تولید زمین هایشان را ثابت نگه دارند. این دلایل عبارتند از : وضعیت اقتصادی- اجتماعی کشاورز، قابلیت دسترسی به تکنولوژی و انتقال و مقبولیت آن، سیاست ها و پشتیبانی دولت ها، مشکلات زمین، خاک و آب.

سه مورد اول برای رسیدن هر برنامه توسعه ای به ثبات و سلامتی محیط برای کشاورزی، مهم و تعیین کننده است. تعیین کننده های فیزیکی که اثرات معنی داری بر روی تولید و ثبات دارند عبارتند از : خاک (فرسایش و یا حاصلخیزی خاک)، آب (آلودگی، مقدار بارندگی)، اتمسفر(باران اسیدی، افزایش SO ۲ و CO ۲ ) مواد شیمیایی مثل د.د.ت، علف کش ها و کودها .

مرجع کشاورزی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:کشاورزی,کشاورزی ارگانیک,, :: :: توسط : پیمان

Grevillea robusta – Silk Oak

وبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oakوبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oakوبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oak


ارسالی تاریخ : برچسب:Grevillea robusta – Silk Oak, :: :: توسط : پیمان

بیماریهای خاکزی و آفات خسارات بسیار زیادی را در زمینهای کشاورزی و محصولات کشاورزی در دنیا بوجود می آورند.در مورد گیاهان جالیزی و میوه ها و … برخی از بیماریهای خاکزی علفهای هرز و نماتد بطور نسبی با آفتکش ها، قارچکش ها و علف کشها در خاک کنترل شده اند مانند متیل بروماید کلر، کلرین و .

اما استفاده از ضدعفونی کننده های خاک برای کنترل آفات همیشه آثار زیانباری برروی جانوران و انسان داشته است و باعث شده که علاوه بر هزینه بالا و پیچیده بورن روشهای آفت زدایی اثرات سمی مهم برروی گیاهان و خاک بجا بگذارد.Soil solarizationیک روش غیر شیمیایی است که بسیاری از آفات و پاتوژنهای خاکزاد را کنترل می کند. از این تکنیک ساده انرژی حرارتی خورشید جذب میشود و تغییرات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک در خاک بوجود می آید. صفحات پلاستیکی شفاف از جنس پلی اتیلن برروی سطح خاک مرطوب در ماههای گرم تابستان گذاشته می شود و درجه حرارت خاک را به سطحی می رساند که برای بسیاری از پاتوژنهای خاکزاد گیاهی و بذر علفهای هرز و نماتدها و جوانه های گیاهان انگل و کنه های ساکن در خاک کشنده است.

این روش برای گیاهان جالیزی و یکساله بهترین نتایج بهتری را داشته است. هرچه کرت بزرگتر باشد کنترل مؤثرتر است.مناطق بزرگتر از ۳۰ اینچ بهتر جواب می دهد زیرا کرتهای کوچکتر از ۳۰ اینچ دارای یک اثر مسیریابی در لبه های خارجی دارند.

عملیات soil solarization:

soil solarizationدر کارونیای جنوبی بخوبی انجام میشود. بهمین دلیل هرچه درجه حرارت در ماههای تابستان بالاتر باشد و هر چقدر پلاستیک را بمدت بیشتری در جای خود بگذاریم به نتایج بهتری می رسیم. مدت زمان طولانی لازم است تا نتایج قابل قبولی برای از بین بردن علفهای هرز مقاوم بدست آید.Soil solarizationشامل ۵ مرحله می باشد که می بایست همه را بدقت و بترتیب انجام دهیم.که شامل مراحل زیر است:

۱-آماده سازی خاک

اولین گام در انجام فرایند soil solarizationشخم زدن بستر زمین و آماده سازی آن برای کشت می باشد تا بعد از عملیات soil solarization از تغییر دادن و بهم زدن خاک جلوگیری شود. چنانچه بعدأ خاک را شخم زدیم دانه های علفهای هرز را به سطح خاک می آوریم و این در شرایطی است که بذر برخی از علفهای هرز که در عمق می باشند از بین نرفته اند.

بهترین نتایج فقط تا عمق ۳-۲ اینچ بالایی سطح خاک بدست می آید بهتر است تجهیزات آبیاری و کودها را قبل از soil solarization به خاک اضافه کنیم.

بسیار مهم است که منطقه ای که می خواهد عملیات soil solarization روی آن انجام صاف باشد و از دانه های علفهای هرز و باقیمانده، گیاهان و کلوخ پاک باشد زیرا این مواد باعث می شود که پلاستیک از سطح زمین بلند شود و حداکثر میزان حرارت موقعی بدست می آید که پلاستیک به سطح زمین نزدیک باشد و باید از بوجود آمدن محفظه های هوایی بوسیله کلوخ های بزرگ و شکافهای عمیق در سطح زمین جلوگیری کرد. سطح خاک باید مسطح و نرم شود و یک سطح صاف بوجود آید تا در زمان آبیاری آب بطور یکنواخت در خاک نفوذ کند و آنرا مرطوب سازد.

۲- آبیاری خاک

خاک باید بخوبی آبیاری شود و چون باعث می شود که ارگانیسمها به حرارت حساس تر شوند و به علاوه رطوبت باعث میشود که گرما سریع تر و در عمق بیشتری در خاک نفوذ کند.

خاک را می توان پس از گذاشتن لوله های پلاستیکی بوسیله روش آبیاری قطره ای آبیاری کرد.

آبیاری در زیر سطح پلاستیکی معمولاً آفت ها را کمی زودتر و بمقدار بیشتری کنترل می کند.

آبیاری بارانی، قطره ای بهترین نتایج را دارند. آبیاری باید بمقداری انجام که آب روی خاک نایستد و تماماً نفوذ کند.

۳- کندن شیار ( گودال )

می بایست یک گودال به عمق ۸-۶ اینچ دور تا دور محیط کرت خود حفر کنیم که برای قرار دادن لبه های پلاستیک درون آن مورد استفاده قرار میگیرد.

۴- پوشاندن

سطح خاک را با پلاستیکی که توسط اشعه uv تشعشع دید را می پوشانیم. این پلاستیک ها می بایست شفاف باشند ( نه سیاه و نه رنگی ) و دارای ضخامت ۴-۱ متر می باشند.

پلاستیک را تا آنجا که ممکن است می کشیم و وقتی کاملاً در محل خود قرار گرفت گودال را از خاک پر می کنیم و لبه های پلاستیک را می پوشانیم.

این کار باعث میشود که پلاستیک در جای خود ثابت بماند و از رفتن هوا به زیر آن یا دزیدن و حرکت هوا در زیر آن جلوگیری می کند.

چنانچه از یک پلاستیک در لوله استفاده شود تأثیر soil solarization بیشتر میشود. و در اینصورت بهتر است که یک فاصله هوایی بین دو لوله وجود داشته باشد. می توانیم با قرار دادن دو جسم کوچک بین پلاستیکها این فاصله را بوجود آوریم.

مدت زمانی لازم است تا به سطح بالایی از کنترل برسیم بستگی به درجه حرارت دارد. با استفاده از پلی اتیلن شفاف نور خورشید مستقیماً از پلاستیک عبور کرده و خاک را گرم می کند.

پلاستیک شفاف و نازک به قطر ۲-۱ میلی متر به نور خورشید بیشتر اجازه می دهد که از آن عبور کند. پلاستیک شفاف و نازک بیشتر از پلاستیک سیاه به اشعه خورشید اجازه عبور می دهد و خاک بیشتر گرم میشود.

پلاستیک بمدت ۸-۴ هفته در گرمترین ماههای تابستان در محل مورد نظر می بایست قرار گیرد.

در کارولینای جنوبی بهترین زمان برا ی انجام soil solarization از ماه ژوئن تا آگوست میباشد.

میزان موفقیت soil solarization بستگی به میزان درجه حرارت خاک و میزان تشعشع دارد.

افزایش زمان در زیر soil solarization برای کرت مضر نیست. چنانچه نخواهیم که زمین را زیر کشت ببریم باقی گذاشتن پلاستیک میتواند کنترل را بیشتر کند و بعنوان یک مانع بر علیه آلودگی مجدد عمل کند

۵-بر داشتن پلاستیک وکشت

پس از اینکه کرت ما بمدت ۸-۴ هفته در معرض تشعشع خورشید قرار گرفت می توان سطح پلاستیکی را برداشت . برداشتن پلاستیک باید با دقت خاص و بدون آسیب زدن به خاک همراه باشد . هیچگاه خاک را دوباره شخم نزنیم زیرا باعث می شود بذرهای گیاهان هرز و ارگانیسمهای بیماریزا که در اعماق زمین بوده اند و تحت تا ثیر حرارت قرار نگرفته اند دوباره کرت را آ لوده کنند . به همین دلیل است که آماده سازی خاک و اضافه کردن کودهای شیمیایی و یا قرار دادن تجهیزات سیستم های آبیاری باید قبل از پو شاندن سطح زمین بوسیلة پلاستیک صورت گرفته باشد رها سازی پلاستیک در محیط باعث الوده سازی محیط زیست میشود .

پلاستیک پلی اتیلن شفاف قادر است که در مقابل درجات بالاتری از حرارت نسبت به پلاستیک سیاه مقاومت کند . میتوان پلاستیک را برداشت و برای بار دوم ازآن استفاده کرد . برای استفاده مجدد از پلاستیک در برخی موارد برای گیاهانی نیاز به درجه حرارت بالاتری برای کشت دارند می توان پلاستیک را به رنگ سفید در آورد در مورد گیاهانی به خاک خنک تری نیاز دارند باید به موقع پلاستیک را برداشت تا خاک قبل از کشت خنک شود زمانی که پلاستیک را برداشتیم می توانیم کشت را شروع کنیم .

فاکتورهای مؤ ثر در میزان موفقیت :

مشخصات خاک مانند رنگ خاک ، ساختار و عمق تا ثیر زیادی بر روی soil solarizationدارند. خاک تیره گرمای بیشتری را نسبت به خاک روشن جذب می کند . خاکهای دارای خلل و فرج باعث می شود حرارت بخوبی از خاک عبور داده شود و حرارت به اعماق نفوذ کند .

کنترل در چند اینچ بالایی خاک بسیار بهتر از اعماق خاک انجام می شود و سطح کنترلی که به دست می آید بستگی به ترکیب ، طول مدت زمان انجام soil solarization ، میزان درجه حرارت و میزان حساسیت گروههای علفهای هرز به حرارت دارد قارچهایی مثل Rhizoctonia که در ۳-۲ اینچ بالایی خاک زندگی می کنند در این روش بهتر کنترل میشوند .

فواید انجام soil solarization برای کنترل بیماریها:

انجام دادن soil solarization در ماههای ژوئن یا ژولای درجه حرارت خاک را تا ۱۴۰ درجه فارنهایت در دو اینچی و ۱۰۲ فارنهایت در ۱۸ اینچی بالا می برد . در نتیجه بسیاری پاتوژنهای بیماری زا حتی در عمق ۱۸ اینچی از بین میروند .

در کالیفرنیا پروژة soil solarization کنترل بسیار بالا و خوبی برای بیماریها به وجود آورده است . این کنترل برای حد اقل یک فصل رویش ادامه می یابد. برخی شواهد نشان میدهد که برخی از پاتوژنها ممکن است که خاک soil solarization شده را دوباره کنند اما با سرعت کمتری نسبت به خاکهای soil solarization شده این عمل انجام می شود .

کنترل علفهای هرز:

بذر و جوانه های بسیاری از علفهای یکساله و چند ساله به روش soil solarizationکنترل شده اند.

بذر برخی از علفهای هرز بسیار حساس به soil solarization هستند و برخی برای کنترل نیاز به رطوبت بالا و پلاستیک کاملا پوشانده و نزدیک به سطح زمین و تشعشع گرمای زیاد برای کنترل دارند. کنترل گونه های علفهای هرز زمستانی معمولاً برای بیش از یک سال امکان پذیر است در حالیکه علفهای هرزی مانند melilotus alba ،cyperus esculentus،c. rotundus نسبتاً کنترل می شوند .

چنانچه soil solarization در فصلهای سرد انجام شود معمولاً رشد علفهای هرز افزایش میث یابد و گاهی اوقات قبل از شخم زدن زمین soil solarization انجام می شود.

کنترل نماتدها:

soil solarizationجمعیت نماتدها را کاهش می دهد اما به قارچها و علفهای هرز بیشتر اثر میکند . نماتدها در برابر گرما مقاوم ترند و کنترل کردن آنها در خاکهایی با عمق بیشتر از ۱۲ اینچ سخت است.

در نتیجه soil solarization در مورد گیاهان با ریشه کوتاه و با غنچه های خانگی با صرفه تر است و معمولاً نباید از آن برای کاهش جمعیت نماتدها به میزان ۹۹% -۹۰ % درعمق ۱۸ اینچ خاک استفاده کرد.

افزایش رشد گیاه:

در مناطق شده گیاهان معمولاً سریعتر رشد می کنند و برگهای بیشتری، با کیفیت تری از نظر ظاهر بوجود می آورند.

این پدیده را میتوان به از بین رفتن پاتوژنها و علفهای هرز نسبت داد اما تا اندازه زیادی غیر قابل توجیه مانده است.برای مثال زمانیکه از هر نوع آفتی عاری است

اگر پدیده Soil solarization انجام شود باز هم رشد قابل ملاحظه ای در گیاه مشاهده میشود.

یک توجیه نسبی برای این پدیده را می توان به ترکیب چند مکانیسم ارائه داد:

۱- به دلیل اینکه زمانی که پاتوژنهای اصلی کنترل می شوند. پاتوژنهای غیراصلی و کوچک هم کنترل می شوند

۲- در خاکی که شده برخی از مواد مغذی قابل حل در آب مانند نیتروژن ، کلسیم (ca++ ) ، NH4,NO3) ),منیزیم( mg++ )‌افزایش می یابد و بمقدار بیشتری در دسترس گیاه قرار میگیرد.

۳- برخی از میکروارگانیسم های سودمند مانند قارچهای mycorrhizal و Trichoderma sp. و اکتینومیست ها و برخی از باکتری های مفید طی فرایند soil solarization زنده می مانند و سریع وارد خاک می شوند که این علاوه بر از بین بردن پاتوژنها باعث افزایش تحریک رشد گیاه می شود.

سؤالات

۱٫ آیا می توان روش soil solarizationرا با روش کنترل شیمیایی ترکیب کرد؟

بلی- تحقیقات مقدماتی نشان داده که با ترکیب کردن روش soil solarization و مقادیر کمی قارچکش و ضدعفونی کننده ها و علف کشها باعث افزایش کنترل پاتوژنها، نماتدها و علفهای هرز شده است.

روش soil solarization – chemical می تواند در نواحی سردتر و برای ارگانیسمها مقاوم به حرارت استفاده شود و تأثیر فرایند soil solarization را افزایش دهد.

۲٫ آیاsoil solarization برخی از ارگانیسمهای سودمند خاکی را از بین می برد؟

جمعیت برخی از ارگانیسمهای مفید مثل .Trichoderma spp یا اکتینومایست ها با روش Soil solarization افزایش می یابد. برخی دیگر از میکروارگانیسمهای خاکزاد مانند قارچهای mycorrhizal در سطوح بالای خاک کاهش می یابند اما نه به آن اندازه که اثر مفید آنها کاهش می یابد.

جمعیت برخی از میکروارگانیسمهای مفید مانند Bacilius و pseudomonas بمقدار نسبی کاهش مییابد که بعداً سریع دوباره وارد خاک می شود . اما جمعیت باکتری های Rhizobium Spp که باعث فیکس شدن نیتروژن در گره های ریشه میشود از بین می رود و باید با دانه های لگومینوز آنرا به خاک اضافه کرد.

زنده ماندن و فعالیت ارگانیسمهای سودمند نقش بسیار مهمی در افزایش رشد گیاه در روش soil solarization دارد.

۳٫ آیا میتوان از روش Soil solarization در نواحی سردتر مانند نواحی نزدیک ساحل استفاده کرد؟

Soil solarization ممکن است تا اندازه ای در نواحی سرد و سواحل نزدیک دریا مؤثر باشد چنانچه این کار در ماههایی که دما میزان حداکثر است و آسمان صاف است انجام می شود. اما بهر حال ممکن است کنترل آفات در عمق بیشتری از خاک مانند نواحی گرمسیر امکانپذیر نباشد و برخی از ارگانیسها کنترل نشود.

۴٫ آیا می توان پلاستیک را برای مدت زیادی روی زمین باقی گذاشت؟

بلی- اما اگر پلاستیک پلی اتیلن شفاف ۱میلی بدون داشتن ممانعت کننده های uv برای مدت زیادی در روی خاک باقی بماند ذوب و سوراخ سوراخ می شود و جدا کردن پلاستیک ذوب شده از زمین مشکل است . برای حل این مشکل می توان از پلاستیکهایی که دارای ممانعت کننده های UV هستند استفاده کرد.

اما استفاده از این پلاستیکها زمانی امکانپذیر است که در مقادیر بالا خریداری شوند.

مرجع کشاورزی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:آفتاب دهی خاک,خاک,خاکشناسی,Soil solarization, :: :: توسط : پیمان

 به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران / ایانا کدو حلوایی که از دسته صیفی جات به شمار می رود علاوه بر ترمیم موهای آسیب دیده برای پوست نیز بسیار مفید بوده و دارای خاصیت ضد چروکی هم می باشد.این گیاه خوراکی حاوی اکسید‌های قدرتمند آنتی‌هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند.کدو حلوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها، مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌هاست.کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید۳۰ درصد از بروز تمام انواع سرطان‌ها نیز پیشگیری می‌کند.علاوه بر این کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو به وفور یافت می‌شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می‌کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تاثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد.

عصاره کدو حلوایی لایه محافظی روی پوست در برابر فاکتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی هوا، استرس و دود سیگار ایجاد می‌کند.

تخمه‌های کدو حلوایی به دلیل این که منابع سرشار از عنصر روی و اسیدهای چرب امگا ـ ۳ هستند، مهارت و توان مغز را بالا برده و به شما کمک می‌کنند بهتر و سریع‌تر فکر کنید، ذهن شما را تیزتر کرده و در عین حال سبب تقویت تراکم استخوان‌های سالم می‌شود.

اسیدهای چرب موجود در این محصول جالیزی همچنین در از بین بردن چین و چروک‌های پوست موثر است.کدو حلوایی علاوه بر این‌ها سرشار از ویتامین C و ویتامین B می باشد که برای رشد و بهبود موهای آسیب دیده بسیار مفید است.

همچنین کارشناسان می‌گویند: اگر به هنگام پخت و پز اندکی از روغن تخم کدو استفاده کنید، در تقویت بهداشت دهان و دندان شما و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار موثر است.



 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی گفت: كشاورزان گوجه فرنگی كار بایستی نسبت به مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی هوشیار بوده و این آفت را جدی بگیرند.

به گزارش ایانا ، مهندس محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جاری شرکت شیرین عسل در 50 هکتار از اراضی گوجه فرنگی خود در شهرستان شبستر با استفاده از500 تشت آب به همراه منبع نورانی و فرمون جهت شکار انبوه به جنگ با آفت پروانه مینوز رفته است گفت: مينوز گوجه فرنگي ، آفتي است که در دوسال گذشته وارد کشور شده و در تعدادي از استانهاي غربي و جنوبي کشور شايع گرديده است که اين آفت ، برگ ، ساقه و ميوه محصول را از بين مي برد و در اکثر موارد تا 100 درصد به محصول آسيب مي رساند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه این آفت از آفات قرنطینه ای در استان می باشد افزود: آفت پروانه مینوزگوجه فرنگی ازآفات مهم وخطرناک درکشاورزی در این استان محسوب می شود و باید گفت با تله های نوری ، از تخم گذاری میلیونها پروانه مینوز جلوگیری می شود.

وي مبارزه غيرشيميايي و بيولوژيک بر عليه آفت و استفاده از روش شکار انبوه که از طريق نصب تله هاي فرموني، تله هاي نوري، حذف ميزبانهاي ثانويه در مزارع و گلخانه هاي گوجه فرنگي ، امحا و سوزاندن بقاياي آلوده از راه هاي مبارزه با این آفت عنوان نموده افزود: نصب تله های نوری در مزارع گوجه فرنگی توسط كشاورزان، علاوه بر تعیین تعداد حشره، نوعی مبارزه غیر شیمیایی نیز محسوب می گردد و در كاهش جمعیت این حشره موثر است. مهندس کیا به نحوه ساخت تله های نوری اشاره و با بیان اینکه در این روش حشرات داخل آب تشت جذب شده و از این طریق قدرت جفتگیری خود را از دست می دهند خاطر نشان كرد: یك لامپ یا فانوس به عنوان منبع نور و تشت آب و روغن در فاصله كمی زیر این منبع نوری می تواند به عنوان تله نوری به كار رود و جهت مواد جایگزین به عنوان مایع درون تله نوری می توان از گازوییل یا مواد شوینده به عنوان آب درون تشت تله نوری استفاده كرد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه در هر هکتار نصب و جاگذاری 10 الی 25 عدد تشت با منبع نور توصیه می شود افزود: از جمله وسایلی که در رابطه با مدیریت تلفیقی این آفت کاربرد دارد، تله های فرمونی است و با کاربرد تله فرمونی امکان پایش و آگاهی از طغیان احتمالی آفت وجود دارد و هم می توان تراکم و انبوهی آن را تخمین زد. در این نوع تله ها فرمون جنسی ماده برای جلب شب پره های نر استفاده می شود و شب پره های نر به محض ورود به داخل تله در اثر تماس با سطح چسبنده داخل آن به دام می افتند و شکار می شوند. وی میزان خسارت آفت مینوز گوجه فرنگی را در مزارع 50 تا 100 در صد اعلام کرد و افزود : این آفت در گلخانه های سبزی و صیفی قادر است خسارت 100 در صدی به محصول گوجه فرنگی وارد سازد.

مهندس کیا از کارگذاشتن تعداد زیادی تله های فرومونی در مزارع عمده کار همچون شهرستان شبستر برای آمارگیری و کنترل جمعیت پروانه مینوز گوجه فرنگی خبر داده و افزود : استفاده از تله های فرومونی و تله های نوری تنها راه کنترل غیر شیمیایی این آفت و بسیار در کاهش جمعیت این آفت موثر است.مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان با تشریح علایم خسارت آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی بر روی گیاه گوجه فرنگی می افزاید: این آفت با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه ، خسارتی چشمگیر به محصول گوجه فرنگی وارد می سازد. وی با تاکید بر ضرورت همکاری کشاورزان با کارشناسان برای مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی، یادآور شد: کشاورزان باید از خرید یا جابجایی نشاء آلوده یا مشکوک خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم این آفت هرچه سریعتر مراتب را به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گزارش دهند.

گفتنی است حشرات کامل آفت پروانه مینوز حدود 10 میلیمتر طول دارند و بدنی خاکستری تا روشن با لکه های نقره ای رنگ تا خاکستری، شاخک های نخی و به طور متناوب با رنگ تیره و روشن است و حشرات ماده بین 260 تا 300 عدد تخم روی برگهای گیاه میزبان می گذارند و بیشترین تخم گذاری آفت در 2 روز اول خروج حشرات کامل انجام می شود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

 



 محققان در مطالعه ای جدید دریافتند که به عنوان منبع انرژی موز بهتر از نوشابه های ورزشی است.موز ، که سرشاز از پتاسیم و مواد مغذی است، مورد علاقه دوندگان استقامتی و دوچرخه سواران بوده است.به گزارش ایانا به نقل از ایندین اکسپرس دانشمندان تایید کرده اند که موز علاوه بر حفظ سطوح انرژی یکسان با نوشابه های کربوهیدرات دار ،قندی سالم تری هم دارند.بااین مطالعه آشکار شد که موزعلاوه بر داشتن کمک تغذیه ای بیشتر، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در نوشابه های ورزشی قند دار یافت نمی شود. بنابه گفته دکتر دیوید نیمن از دانشگاه ایالتی آپالاچی در کارولینای شمالی موز دارای منابع انرژی سالم تری است که می تواند به عملکرد بالای ورزشکار کمک کند.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:موز,منبع انرژی,نوشابه های ورزشی, :: :: توسط : پیمان

 اولین اجلاس کمیته مدیریت فنی برنج مرکز منطقه‌ای با حضور نمایندگان کشورهای عضو در تاریخ سوم و چهارم مهرماه سال جاری در رشت برگزار خواهد شد.


ارسالی تاریخ : برچسب:همایش مدیریت فنی برنج, :: :: توسط : پیمان
وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 3271
بازدید کل : 142876
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران